
«Το αντικείμενο για το οποίο είμαι πιο περήφανος; Το διακοπτάκι ρομπιτρατά, σχεδιασμένο με τον αδερφό μου Πιερ Τζάκομο. Παρήχθη σε μεγάλες ποσότητες, αγοράζεται για τα φορμαλιστικά του χαρακτηριστικά και κανείς, στα καταστήματα ηλεκτρολογικού υλικού, δεν γνωρίζει τον δημιουργό του. Είναι ευχάριστο στο χέρι, έχει ωραίο ήχο... και συχνά, όταν μπαίνω σε δωμάτιο ξενοδοχείου οπουδήποτε στον κόσμο και απλώνω το χέρι να βρω το διακοπτάκι του αμπαζούρ, βρίσκω το δικό μας ρομπιτρατά»
Achille Castiglioni
Ο θρυλικός διακοπτάκι rompitratta 450, που παράχθηκε τότε από τη VLM του Buccinasco, γεννήθηκε πριν από περισσότερα από 50 χρόνια από το μολύβι ενός από τους μεγαλύτερους πρωταγωνιστές του ιταλικού design, νικητή εννέα Compasso d'Oro.
Ο ήχος του click κατά τη λειτουργία του έχει περάσει στη συλλογική φαντασία, καθώς αυτό το μικρό μεγάλο αντικείμενο έχει παραχθεί σε πάνω από 25 εκατομμύρια κομμάτια. Αρκεί, ίσως τη νύχτα, να χαϊδέψετε τις απαλές υφές των υφασμάτινων καλωδίων μας και να αναζητήσετε με το χέρι τις χαρακτηριστικές του φόρμες για να επιστρέψετε αυτόματα στην αναζήτηση του διακόπτη, επαναλαμβάνοντας ασυνείδητα μια κίνηση που μυρίζει μνήμη και ομορφιά.

Αλλά το 450 δεν είναι το μοναδικό διακοπτάκι που σχεδίασαν οι Achille και Pier Giacomo Castiglioni. Υπάρχουν δύο «μεγαλύτερα αδέρφια» που προορίζονται για φωτιστικά δαπέδου και επιτραπέζια: το 661 και το 662. Ίσως τα θυμάστε στη βάση των φωτιστικών "Arco" που σχεδίασαν επίσης οι Achille και Pier Giacomo Castiglioni, της "Aoy" και της "Stylos" του Achille Castiglioni για τη Flos ή των φωτιστικών "Ettore" του E. Gismondi για την Artemide, ή ακόμα και της "Brumbury" του Luigi Massoni για τη Guzzini.
Το έργο υλοποιήθηκε χάρη στην πολύτιμη βοήθεια και υποστήριξη του Fondazione Achille Castiglioni.
Το Ίδρυμα αναδεικνύει, προστατεύει και καθιστά προσβάσιμο στο κοινό όλο το υλικό που αποτελεί μαρτυρία της πολιτιστικής, καλλιτεχνικής, επαγγελματικής και ανθρώπινης δραστηριότητας του Achille Castiglioni. Με ραντεβού προσφέρονται ξεναγήσεις στην Piazza Castello 27 στο Μιλάνο, στον ιστορικό χώρο εργασίας του Castiglioni, όπου παρουσιάζεται η διαδικασία σχεδιασμού των έργων του μέσω προσωρινών εκθέσεων.

Και για να κλείσουμε (και, γιατί όχι, να αστειευτούμε λίγο), ας μην ξεχνάμε ότι, αν και δεν μπορούμε να υπερηφανευόμαστε για ένα αξεπέραστο εικονίδιο στα προϊόντα μας όπως η Arco, έχουμε όμως το δικό μας Archet(To), σχεδιασμένο, από ένα περίεργο παιχνίδι συμπτώσεων, επίσης από έναν Achille (Novarino).
